Strona główna
Lewo
Prawo
Strona głównaO firmieGaleriaEkspert radziSklepKontakt
Wszystko o filtrach kabinowych

Filtr kabinowy to eksploatacyjny element naszego auta, który wymaga regularnego serwisowania. Niestety wielu użytkowników bagatelizuje konieczność dokonywania takiego zabiegu. Warto jednak wiedzieć czemu służy taki filtr? Jak działa? Dlaczego warto kupić filtr droższy i po co się go w ogóle wymienia?

 

filtronmanndenckermann

 

Filtr kabinowy jak sama nazwa wskazuje służy do oczyszczania powietrza wlatującego do wnętrza auta z zewnątrz. Zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu zatrzymują się na trzech lub czterech warstwach osadzonych w obudowie filtra. Pierwsza warstwa oczywiście zatrzymuje największe cząstki kurzu i brudu. Druga warstwa jest higroskopijna i naładowana elektrostatycznie co umożliwia jej zatrzymywanie wszelkiego rodzaju bakterii oraz drobnych pyłków.

Trzecia warstwa z kolei stabilizuje filtr. Warto również dodać, że lepszej jakości filtry wyposażone są w jeszcze jedną specjalną warstwę z aktywnym węglem, która izoluje szkodliwe gazy wydobywające się wraz ze samochodowymi spalinami. Dlaczego kupując filtr kabinowy nie warto na nim oszczędzać? W najtańszych filtrach często stosuje się wkłady papierowe, które po zawilgoceniu zauważalnie zmniejszają skuteczność swojego działania.

W konsekwencji nawet po krótkiej eksploatacji takiego filtra i tak musimy kupić następny, bo ten nie spełnia już właściwie swojej roli. Natomiast filtry droższe dysponują wkładami wykonanymi z włókien sztucznych odpornych na wchłanianie się wilgoci. Czym jeszcze różnią się produkty tańsze od tych droższych? Przede wszystkim jakością włókniny i jej geometrią. W filtrach niższej jakości włóknina przepuszcza większość niepożądanych gazów, pyłów i bakterii. Jeśli chcemy, żeby nasz filtr skutecznie pochłaniał wszystkie te cząsteczki powinniśmy wybrać taki, który zawiera aktywny węgiel dobrej jakości.

 

filtrfiltr             

         filtr

 

Na koniec warto zadać sobie pytanie czy regularna wymiana filtra ma sens? Niektórzy twierdzą, że filtr kabinowy pomaga wyłącznie osobom cierpiącym na astmę lub alergię. To oczywiście nieprawda, bo każdy kierowca stojąc w korkach narażony jest na działanie szkodliwych substancji, jeśli nasz filtr nie funkcjonuje prawidłowo, wówczas nawet jeśli dotąd byliśmy zupełnie zdrowi, sami możemy nabawić się uczulenia bądź alergii. Nieświeże powietrze w kabinie potęguje też zmęczenie oraz powoduje ból głowy.

Pamiętajmy o tym, że stężenie szkodliwych substancji w kabinie jest nawet kilkukrotnie większe niż na poboczu drogi. Zatkany filtr dysponuje zbyt małą powierzchnią przepływu powietrza, co wpływa na wzrost temperatury wnętrza i częstsze parowanie szyb. Taki stan rzeczy skłania nas do intensywniejszego używania klimatyzacji, a to może spowodować liczne przeciążenia ze względu na wysokie opory przepływu. Jak często należy wymieniać filtr kabinowy? Najlepiej co 20 000 km lub co roku.

 



« powrót